Les habilitats socials a la infància

Les habilitats socials (HHSS) són un conjunt de conductes o capacitats –fruit del nostre aprenentatge i experiències diaris– que ens permeten desenvolupar-nos de manera eficaç davant una situació social determinada, cosa que ens porta a crear i mantenir relacions adequades i ens ajuda a resoldre conflictes amb èxit. 

Qualsevol habilitat social es comença a desenvolupar durant la infantesa, ja que és una època en què establim moltes relacions: amb els cuidadors –a casa i també a l’escola–, amb els companys i amics, etc. Així doncs, és molt important estar pendent del desenvolupament de les HHSS dels nens, ja que són vitals pel seu desenvolupament emocional, social i cognitiu, a més d’ajudar-los a adaptar-se al seu entorn social. El fet d’adquirir correctament aquest tipus d’habilitats de petits, també fa que, quan arribem a l’edat adulta, disposem d’eines per moure’ns a l’esfera social d’una manera sana i equilibrada, emocionalment parlant.

Podem trobar un gran nombre d’HHSS, però generalment es poden dividir en quatre grups:

  1. Habilitats “de supervivència”: escoltar, ignorar, comunicar-se, seguir ordres o indicacions…
  2. Habilitats interpersonals: compartir, formar part d’una conversa, respectar els torns de paraula, cooperar, desenvolupar aferrament (la capacitat d’establir enllaços afectius amb altres), tenir empatia…
  3. Habilitats de resolució de problemes: demanar ajuda, comprendre les situacions, reconèixer quan ens hem de disculpar…
  4. Habilitats de resolució de conflictes: fer front a burles i/o bullying, ser capaç de perdre/guanyar en un esport o joc, gestionar la pressió de grup, tenir un estil de comunicació assertiu enlloc d’agressiu…

De totes aquestes habilitats socials, n’hi ha set que són especialment importants en el desenvolupament dels infants:

El fet de compartir menjar o alguna joguina pot ajudar els nens a fer amics. Estudis mostren que nens dels dos anys els infants ja mostren un desig de compartir amb els altres, però que dels tres als sis anys solen tenir més dificultats, ja que solen pensar que si donen alguna cosa que els agrada, ells no la podran gaudir. Cap als 7-8 anys, és quan els nens comencen a entendre el concepte de “justícia” i estan més disposats a compartir, fins i tot els fa sentir bé amb si mateixos. És per això que ensenyar a compartir pot ajudar a millorar l’autoestima dels infants.

Els nens als quals els agrada cooperar solen ser més respectuosos amb els altres, els agrada participar i ajudar. Saber cooperar és essencial per adaptar-nos al nostre entorn social, i des de petits ja hem de cooperar amb els companys d’escola tant a classe com al pati. Alguns nens poden posicionar-se com a líders, mentre que altres es senten més còmodes seguint instruccions. Sigui com sigui, la cooperació és una gran oportunitat pels infants per aprendre més sobre sí mateixos.

Escoltar és una altra habilitat essencial. No tracta només d’estar callat i quiet, sinó que implica comprendre el que algú ens està dient. A més, és una part essencial de tota comunicació sana. De fet, molts dels aprenentatges que els infants fan a l’escola depenen de la seva habilitat per escoltar al professor. I no només acadèmicament, també és essencial escoltar i comprendre els amics i cuidadors per relacionar-se de manera més sana amb l’entorn. És per això que és vital oferir als infants oportunitats per practicar l’escolta i així millorar aquesta habilitat.

Els nens que tenen problemes a l’hora de seguir indicacions és probable que es trobin amb diverses conseqüències negatives, des d’haver de refer els seus deures fins a ficar-se en problemes per mal comportament. És important, llavors, que els nens entenguin la importància de seguir instruccions. Cal tenir en compte que no s’hauria de donar més d’una indicació a la vegada –per evitar distraccions–, i que és molt normal que els infants es distreguin o oblidin el que els hem demanat. Aquests errors s’haurien de veure com oportunitats per a millorar encara més les seves HHSS.

Alguns nens gaudeixen de parlar molt a prop d’altres, o fins i tot poden seure a la falda de coneguts sense saber que l’altra persona pot estar incòmoda; és important ensenyar els nens a respectar l’espai personal dels altres. A casa es pot fer amb normes bàsiques com ara picar a les portes tancades o no tocar els altres sense el seu permís. També, si el nen puja a la falda d’algun conegut o s’apropa en excés quan parla amb algú, es pot aprofitar aquest moment per ensenyar-li què és l’espai personal i per què és important.

El contacte visual és essencial per a la comunicació, per això cal que el tinguem en compte. Alguns infants tenen dificultats a l’hora de mirar als ulls quan parlen amb algú, en aquest cas els hauríem de recordar tranquil·lament que quan parlem amb altres els hauríem de mirar. Quan comuniquem això, hauríem de mirar de fer-ho amb calma, ja que pot ser problemàtic en els nens que els costi relacionar-se amb altres persones. 

Per últim, ser educat –dir si us plau, gràcies, comportar-se adequadament, etc.– pot ser important pel creixement dels infants a la societat actual, on estem en constant relació amb altres. Hem de tenir en compte que de vegades els nens no es comportaran com esperem, però cal que els ensenyem a ser respectuosos i educats, sobretot quan es trobin a casa d’altres persones o a l’escola.

Com les treballem?

L’ensenyament de les HHSS s’hauria d’enfocar a treballar els comportaments desitjables, i no remarcar les actituds que no ens agradin. Per exemple, és molt millor que ensenyem els infants quines frases podem utilitzar per iniciar una conversa, i no dir-los frases com ara “no ignoris la gent quan et parlen!”

També és vital la oportunitat per a la pràctica, ja que les habilitats socials són complexes i dominar-les porta el seu temps. Davant unes condicions favorables molts nens milloraran, però sempre és més difícil millorar si no tenim oportunitats per a practicar.

Com podem posar en pràctica algunes HHSS en concret, però? A continuació expliquem com treballar les que hem descrit anteriorment.

COMPARTIR

Per treballar aquesta habilitat, és important no obligar els nens a fer-ho –pot ser contraproduent–, sinó que seria millor fer que l’infant es fixi en quan altres comparteixen. També podem elogiar-los si ells tenen la iniciativa de compartir, i explicar-los com això pot fer sentir els altres. Es poden utilitzar frases com “Has compartit el berenar amb la teva germana, segur que ella està contenta per això. Has fet una cosa bonica per ella.”

Si obliguem l’infant a compartir, aquest pot entendre que els pares són qui decideixen qui té cada cosa i per què, i que sempre hem de donar les nostres coses als altres si ens ho demanen. Si treballem el fet de compartir des de la perspectiva anterior, els nens ho veuran com quelcom positiu, i entendran perquè està bé fer-ho i quan.

COOPERACIÓ

Per promoure aquesta habilitat, podem parlar de la importància del treball en equip i de com les feines surten millor quan tothom hi participa. També podem crear oportunitats on tota la família pugui treballar en equip, ja sigui que cadascú faci una tasca diferent mentre es prepara el sopar, o repartir les feines de casa… el que és important és donar èmfasi a la importància de cooperar uns amb altres.

L’ESCOLTA

Una manera pràctica de promoure l’escolta dels infants és, en cas que se’ls llegeixi quelcom en algun moment, preguntar-los de forma periòdica que està passant a la lectura. Podem preguntar-los què recorden, què els està agradant i què no, i ajudar-los a omplir els buits. D’aquesta manera ells entenen que cal escoltar quan algú altre ens parla. També és vital explicar que no s’ha d’interrompre quan algú està parlant, i que per això podem utilitzar els torns de paraula.

SEGUIR INSTRUCCIONS / ORDRES

Per treballar això es poden fer servir afirmacions del tipus “gràcies per parar la taula el primer cop que t’ho he demanat”. Quan un infant té problemes per seguir instruccions o complir amb allò que se li demana, caldria donar-los oportunitats per practicar tasques simples, com ara passar-nos una revista, tancar una porta, etc.

RESPECTAR L’ESPAI PERSONAL

Cal ensenyar els nens que, quan parlem, hauríem d’estar una mica separats dels altres. A més, en cas que el nen agafi coses de les mans d’algú o faci empentes quan està impacient, caldria establir unes conseqüències. Per tal que ho vegin més clar, es pot treballar aquest concepte mitjançant role-playings, representant diverses situacions i explicant quin seria l’espai personal a respectar.

CONTACTE VISUAL

Per tal que entenguin la importància del contacte visual, els podem dir que farem un exercici. En primer lloc, se’ls demana que ens expliquin una història, i nosaltres mirarem el terra, tancarem els ulls, mirarem a una altra banda… Després els demanarem que ens expliquin una altra història, i els mirarem a ells mentre parlen. Un cop fet això, podem parlar sobre com s’han sentit en els dos escenaris, per tal que vegin que mirar els altres mentre ens parlen és important.

SER EDUCAT

És important ser un bon model a seguir. En relació a les formes, això implica dir “no, gràcies” o “sí, si us plau” a l’infant de manera regular. 

També cal assegurar-se de ser educat a l’interactuar amb altres persones, oferir recordatoris quan els petits s’oblidin de ser educats i elogiar-los quan ho facin bé. Així doncs, les habilitats socials són aquest conjunt d’habilitats importants a la nostra vida, ja que ens permeten establir relacions socials adequades i saludables. És per això que és essencial que ajudem els infants a obtenir-les i a treballar-les, ja que així contribuirem al seu bon desenvolupament emocional, social i cognitiu.